Skrivet av: stulnastunder | september 12, 2009

Vardagsmat

Jag brukar aldrig be mina besökare om att bli bättre på att kommentera, aldrig kräva regelbundna livstecken, aldrig önska att man sa hej. Det tänker jag inte göra nu heller, men jag tänker be er om något annat: Skriv en kommentar med er bästa vardagsrätt! Jag vill helst att den tidsmässigt går bra att laga en vardagskväll för en vanlig barnfamilj och jag vill hest att den går att värma i matdosan dagen efter. Du behöver inte skriva hela receptet, bara namnet på maträtten, för nu behöver jag inspiratioooooon!

De rätter som du inte får skriva, för de finns redan på min lista, är:

* Köttfärssås

* Köttbullar/biffar/färslimpa

* Korvstroganoff

* Pannkaka

* Fiskgratäng

Förstår ni nu att jag behöver fylla på mitt förråd av bra vardagsmat!! 😀

Responses

  1. Kyckling piccata med ris (kycklingfiléer delade på mitten panerade i mjöl, ägg och ost) med ris och sås av krossad tomat och med timjan. Gott!
    Kram!

    • Ah, det lät som en riktigt god och lite lyxig vardagsrätt! Tack för tipset!

  2. Om det är mitt bästa recept vet jag inte men det är enkelt, snabbt och gott: Svamp- och kycklingpasta. Recept finns här: http://nouvelle.se/?p=1468

    Kram!

    • Tackar! Kikar in på receptet! 🙂

  3. Kycklingfilé i ugn. Perfekt då det tillagar sig självt och man slipper röra om i grytor, då man har trötta barn efter jobb/dagis/skola.
    Salta & krydda (färska örter tex timjan & basilika är mumsigt) kycklingfiléerna och lägg i ugnseldfast form, när de börjar få färg häll på matlagningsgrädde, stänk på soja och lägg i lite buljong. In i ugnen igen och låt puttra ca 10 minuter.
    Koka ris till. Grönskaer. Enkelt och gott!

    Ett alternativ kan vara att skära en skåra (djup) i kycklingfilén och trycka in timjan och basilika och sen steka kycklingfiléerna. Stek tomathalvor till och servera med potatis i någon form. Kanske en kall sås av turkisk yoghurt med vitlök & tomat i?
    Mums!!

    Kram Johanna.

    • Mm, låter jättegott! Perfekt när det i princip sköter sig själv också!

  4. Lasagne! =D

    • Vi älskar lasagne, men det tar för lång tid att göra en vanlig vardagskväll… därför gjorde jag det som storkok igår eftermiddag! 😀

  5. Kasssler i ugn med äpple, tomat och ost!
    Man kan ju byta ut kassler mot falukorv. =D

    • Äpple, tomat och ost lät ju jättegott till både kassler och korv! Tack för dina tips!
      Kram!

  6. Det absolut godaste jag vet är fläsklägg med rotmos! Så värst bra vardagsmat är det ju kanske inte, för det är ju inget man vevar ihop på en halvtimme. Det ska ju koka en halv evighet – men det är så HIMLA gott!

  7. Ugnsgratinerad falukorv med ost och senap


Kommentera

Kategorier

